sportcombi.se


alfa-banner
alfa1

Den italienska biltillverkaren Alfa Romeo hette från början bara A.L.F.A. Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Romeo-delen kommer från Nicola Romeo, som köpte in sig i företaget 1915. A.L.F.A. grundades 1910 och presenterade sin första bilmodell, A.L.F.A. 24, samma år. Under första världskriget byggdes fabriken i Milano om för att bygga flygplansmotorer till det italienska försvaret men efter kriget återgick verksamheten till en civil inriktning och samtidigt köpte Nicola Romeo upp aktiemajoriteten och lade till sitt eget namn i företagsnamnet.

Från och med 20-talet gjorde sig Alfa Romeo sig mest kända för sina klarröda sportbilar som med stor framgång tävlade i olika discipliner runt om i världen och vann klassiska tävlingar som Mille miglia och Le Mans 24h. Den röda färgen hade tilldelats Italien som land när bilracing skedde mellan länder snarare än mellan biltillverkare. Italien fick rött, Storbritannien grönt, Tyskland silver, Japan Vitt, Frankrike blått och USA fick blått och vitt.

Under 30-talet fortsatte framgångarna på racerbanorna med förare som Enzo Ferrari bakom ratten och tävlandet fortsatte fram till 1951 då Alfa Romeo lade ner sina racesatsningar och lät Enzo Ferrari ta över bilarna och stallet. Grunden till Ferrari som F1-team var därmed lagd.

30-talet var förutom racingen ett årtionde som kom att prägla Alfa Romeo för all framtid. Mussolini ansåg nämligen att Alfa Romeos framgångar inom racing var en direkt reflektion av Italiens styrka i andra grenar. Så för att försäkra sig om att det vapnet inte skulle försvinna ur propagandaarsenalen förstatligades Alfa Romeo 1933 efter några knackiga år rent ekonomiskt.

Under kriget ställdes produktionen om till att tillverka krigsmateriel till axelmakterna och precis som med alla andra loosers efter kriget så fick dom återgå till civil produktion när dammet hade lagt sig. Flera kända italienska företag bytte inriktning under denna period. Alfa Romeo återgick till det dom hade gjort före kriget medan t.ex. företag som Piaggio, som var en flygplanstillverkare istället började producera mopeder under varumärket Vespa…

Efter kriget skedde dock en stor förändring inom Alfa Romeo. Man slutade tillverka bilarna för hand och började tillämpa löpandebandprincipen. Det innebar att Alfa Romeo kunde bygga fler bilar på kortare tid och nya fabriker byggdes runt om i Italien för att möta efterfrågan på dom nya, lite folkligare modellerna Giulietta och Giulia. Produktutbudet breddades också med tiden och större bilar började tillverkas under 60-talet.

70-talet blev, som bekant, ett ganska så pissigt decennium i dom flesta hänseenden och för Alfa Romeo är det svårt att hitta ljusglimtar i detta årtionde präglat av kriser, krig, protester, strejker och fascism (allt skedde alltså inte inom Alfa Romeo som företag. Dom startade aldrig något krig…). Det mest tongivande modellen från Alfa Romeo under 70-talet blev Alfasud, som tillverkades i mängder och som även fick en egen racingserie som en del i marknadsföringen. Alfasud drogs med en del barnsjukdomar men blev i slutänden företagets största försäljningssuccé någonsin och tillverkningen fortsatte långt in på 80-talet.

Under 80-talet hände det grejer igen. Det statliga ägandet upphörde och företaget såldes till Fiat-koncernen 1986. I samband med det lades produktionen ner i fabriken i Milano där företaget grundades. Huvudkontoret ligger kvar, men produktionen är numera utspridd på flera italienska orter.

I samband med övertagandet från Fiat blev Alfa Romeo en del av det som kom att kallas ”Dom fyras klubb” (som eventuellt är det lökigaste namnet någonsin) där medlemmarna, Fiat, Lancia, Alfa Romeo och SAAB samarbetade för att gemensamt utveckla en bil som respektive företag sedan kunde branda som sin egen. Resultatet av samarbetet blev Fiat Croma, SAAb 9000, Lancia Thema och Alfa Romeo 164. 164:an var den som drog minst nytta av samarbetet och delade enbart bottenplatta med dom övriga tre, som delade betydligt mer med varandra än så.

Det var även i början av driften under Fiats ledning som Alfa Romeo tillverkade sin första sportcombi. Alfa Romeo 33. Sedan dess har vi titt som tätt (mest titt) fått stifta bekantskapen med en ny sportcombi från Alfa Romeo. Den senaste i raden i skrivandets stund är Alfa Romeo 159 sportwagon, som ersatte 156:an 2005. Vi ser entusiastiskt fram emot nästa!

Sjukdomen som gör att den som en gång haft en Alfa Romeo och sedan inte kunnat slita sig från märket kallas Alfisti och kan jämföras med vilken riktig sjukdom som helst...

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto:


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se