sportcombi.se | Audi


audi1

När börjar ett företags historia?
I Audis fall är det inte helt självklart. Normalt sett sker det när grundaren registrerar företaget och drar igång sin verksamhet. Med det synsättet grundades Audi 1909 av August Horch, som tidigare tillverkat bilar under eget namn men blivit utsparkad från sitt eget företag några veckor innan han grundade Audi-Automobilwerke på grund av oenigheter med ekonomichefen på HORCH.
Planen var att starta ett nytt HORCH, men August Horch ägde inte rättigheterna till namnet och döpte därför sitt nya företag till latinformen av sitt namn istället. Audi var därmed fött.

Audi kom sedermera 1932 att slås ihop med DKW, HORCH och Wanderer för att bilda Auto Union, ett företag som efter en stund i Daimler-Benz ägo efter kriget kom att köpas upp av Volkswagen och till slut återgå till att heta Audi.

audi2

Auto Union var en stor biltillverkare under några år. Men efter kriget fanns inte så mycket kvar av verksamheten. Det som sopades ihop bland spillrorna var DKW och det var DKW som kom att bära Auto Union under 50-talet fram tills allt såldes till Daimler-Benz 1958.
Under 60-talet hamnade DKW och Auto Union lite på efterkälken på grund av att dom fortsatte att använda tvåtaktsmotorer i sina bilar och det var
egentligen först efter att VW köpt Auto Union och sammanfogat det med bil- och motorcykeltillverkaren NSU (i vars fabriker i Neckarsulm Audi numera huserar) som Audi kom ifatt och på allvar blev en tillverkare att räkna med när det gäller kvalitet och innovation.

Företaget hette efter VW-uppköpet och NSU-sammanslagningen Audi NSU Auto Union AG.
1985 ströks såväl NSU som Auto Union ur namnet och företaget heter sedan dess Audi AG.
På så vis ströks också dessa två företag ur folks medvetande. Numera är Audi bara Audi och få som inte var med när det begav sig känner till hur turerna har gått dom senaste drygt hundra åren.

Logotypen bestående av fyra sammanfogade ringar kommer från Auto Union-tiden där varje ring representerade ett av dom fyra bilmärkena.
Volkswagen valde att fortsätta använda Auto Union-loggan på Audi-bilarna och dom fyra ringarna är sedan 80-talet synonymt med Audi snarare än Auto Union och dess rika historia inom motorsport.
Under Auto Unions storhetstid var dom nämligen en kraft att räkna med på racerbanorna runt om i världen.

audi3

På den tiden var alla sportbilar som tävlade internationellt lackade i den färg som tilldelats landet som bilen byggdes i. Tyskland tilldelades silver och Auto Unions bilar var följaktligen inte lackade alls utan lämnades nakna när dom tävlade.
Dom kom därför att kallas ”Silver Arrows” eller ”Silberpfeile”. Namnet användes även för Mercedes-Benz tävlingsbilar från samma period, som även dom var silverfärgade och svinsnabba.
England fick grönt, Italien rött, Japan vitt och så fortsatte det tills tävlande länder och färger var slut.
Dom flesta slutade med detta när sponsorer kom in i bilden men vi kan se spåren än idag inom t.ex. F1 där vissa stall har den goda smaken att för traditionen vidare.
Audi är en av dom tyska biltillverkarna som fortfarande kör med silverfärgade bilar som en hyllning till 30- och 50-talets Auto Union Silberpfeile när dom tävlar internationellt.
Under 80-talet gjorde Audi ett ganska stort kliv uppåt inom bilhierarkin och började konkurrera med BMW och Mercedes-Benz om dom lite tätare kunderna snarare än att konkurrera med Volkswagens övriga bilmodeller.
Dom sportigare kunderna nådde man med sin UR-Quattro, som inte bara spöade skiten ur det mesta i rallyskogarna, utan som även fungerade som testbänk för det fyrhjulsdriftsystem som kom att bli en av Audis största innovationer och som fortfarande är en stor del av Audis framgång.

Under 90-talet genomgick Audi en re-branding och bilarna bytte namn från 80, 100 och V8 till A4, A6 och A8 och efter att ha producerat några riktigt sportiga coupéer (exempelvis Audi Quattro, 100 Coupé och S2 Coupé) under 70- 80- och början av 90-talet blev Audi under några år en ganska smal tillverkare med tre modeller i sortimentet (men med mängder av motoralternativ).
”Får det lov att vara en stor, liten eller mittemellan?”
”Ah, mycket bra. Ville vi ha stort eller litet bagageutrymme?”
Typ… A8 fanns ju inte som Avant och Audi 80 cabriolet fanns fortfarande kvar en stund efter namnbytena.
Det skulle dock ändras och vi har numera mängder av Audi-modeller att välja mellan.

Under 2000-talet har bilar i allmänhet blivit lyxigare invändigt och mer välutrustade.
Men Audi har alltid lyckats hålla sig några snäpp över dom flesta andra genom en ganska stram design och material av hög kvalitet.
Utvändigt har Audi dom senaste åren genomgått en ganska stor förändring designmässigt under ledning av Walter De’Silva, som introducerade den stora grillen i fronten som numera går att skåda på samtliga Audi-modeller förutsatt att man står på rätt sida av dom…
Traditionellt har Audi-design fokuserat på att skapa så mycket utrymme som möjligt invändigt. Det har lett till att Audi alltid har ett ganska långt överhäng framför framhjulen. Detta för att kunna montera motorn så långt fram som möjligt och på så vis skapa mer benutrymme för alla inblandade.

audi4

Det man vunnit i benutrymme har man i viss mån förlorat i väghållning vid inspirerad körning, tyvärr. Med vikten långt fram har Audi skaffat sig ett rykte om att vara en smula understyrda i lägen där man hellre ser att det jazzar lite i bak istället.
Detta har dock blivit bättre och bättre med åren tack vare klyftiga diffar och andra elektroniska hjälpmedel som inte fanns att tillgå på 70- 80- och 90-talet.

Audi har sina fabriker i Tyskland (i Ingolstadt och gamla NSU-fabriken i Neckarsulm) och i Ungerska Györ.
Mycket teknik och mekanik delas med dom andra medlemmarna i Volkswagenfamiljen såsom bottenplattor och motorer, men utveckling och produktion sker i separata fabriker.
Produktlinjen sträcker sig rent alfabetiskt med personbilar från småbilen A1 i botten till lyxkryssaren A8 i toppen och SUV:ar från Q3 till Q7.
Dessutom tillverkas två renodlade sportbilsmodeller där den ena är mer renodlad än den andra. TT och R8. Den senare tillverkas av quattro GmbH.

audi5

Utöver sina vanliga bilar tillverkar Audi, förutom R8, andra extrema prestandabilar i det helägda dotterbolaget quattro GmbH (beläget i Neckarsulm) och det är bland annat dom bilarna som vi på sportcombi har valt att fokusera på. S- och RS-combibilarna alltså.

Audi S- och RS-bilar skiljer sig från resten genom att vara mer än dubbelt så dyra, men framförallt genom att vara galet snabba och tekniskt avancerade. Femtehandsvärdet på en RS-bil är ur en köpares perspektiv helt OK och man får grymt mycket bil för pengarna om man skaffar sig en 10-15 år gammal RS6:a. Eller varför inte en S6 plus?!
4,2liter ren illvilja, AC och allt lastutrymme i hela världen för betydligt mindre pengar än en ny och tråkig bil.

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto: Audi AG


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se