sportcombi.se


bmw1

Precis som med Audi är grundandet av Bayerische Motor Werke AG en aning grumligt. Krig och elände har gjort den tyska industrihistorien i stort tämligen brokig men har samtidigt bidragit till att saker och ting är som dom är idag. BMW grundades 1916 om man frågar dom. Namnet och produkten var dock en annan. Företaget hette från början Bayerische Flugzeug-Werke (BFW) och tillverkade flygplansmotorer. Företaget knoppades av från Rapp Motorwerke och fungerade från början som Rapps motoravdelning. Efter den svidande förlusten i första världskriget förbjöds tyskarna att tillverka sådant som kunde användas i krig. Detta ledde till att företaget tvingades byta inriktning och sedan 1923 tillverkar BMW motorcyklar och sedan 1928 tillverkar dom som bekant även bilar. Helt fantastiska bilar i många fall. 1924 kunde dom återigen börja tillverka flygplansmotorer och gjorde så fram tills fabrikerna bombades sönder av dom allierade styrkorna i början på slutet av kriget.

bmw2

Efter andra världskriget hamnade BMW återigen i en något märklig situation. En av fabrikerna, närmare bestämt den i Eisenach, hamnade nämligen på fel sida. I öst alltså. Produktionen fortsatte på östsidan som vanligt tills delarna började ta slut och dom började ersättas av en smula sämre delar. Vid det laget stämde det ”riktiga” BMW öst-varianten som tvingades byta namn till Eisenacher Motor Werk (EMW). En EMW känns igen på att kylarmärket är rött och vitt istället för blått och vitt som i den bavariska flaggan. Dessa bilar var byggda av så taskiga material att det knappt finns några kvar idag.

50- och 60-talet blev ingen succé för BMW. Bilarna var vackra, men tekniken var föråldrad och konkurrenterna sprang ifrån. Återigen började BMW kika på alternativ. Ett alternativ som visade sig hyfsat fruktsamt var den lilla stadsbilen Isetta, som fanns både som tre- och fyrhjuling, som lanserades 1955 och tillverkades fram till 1962. Isettan använde motorer från BMW’s motorcyklar och tillverkades förutom av BMW även av flera andra tillverkare under licens från Iso Autoveicoli, som designade Isettan från början.
Isettan räddade BMW från att säljas till Daimler-Benz och skapade grunden för det som skulle komma under kommande årtionden.

70-talet blev det förlösande årtiondet för BMW.
Efter att ha köpt upp biltillverkaren Hans Glas fabrik 1966 fick BMW tillgång till den kompetens som hade saknats för att utveckla nya bilar för att få företaget på fötter igen. Bland annat kom användandet av överliggande kamaxlar i bilmotorer från Glasfabriken i tyska Dingolfing.

bmw3

En skicklig företagsledare vid namn Herbert Quandt tog över rodret och under hans ledning lanserade BMW 5-serien. 3-serien, 6-serien och 7-serien 1972. Samma år invigdes huvudkontoret i München. Fyrcylindern, som den kallas. Med fyra nya bilar i portföljen började BMW exportera till nya marknader och det är t.ex. nu som vi i Sverige får upp ögonen för BMW på riktigt för första gången. 1972 var också året då BMW grundade sin M-division. BMW M GmbH. Det var kort sagt ett ganska så bra år kan man säga.

M-divisionen har gett oss en rad bilar som med åren uppnått kultstatus. Bilar som har varit nere och vänt i princip på folkracenivå men som studsat tillbaka en bra bit över nypriserna på 80-talet. Den absolut första bilen som BMW M byggde var BMW 3,0 CSL. Den fick dock aldrig något M-namn. Först ut bland dom M-märkta bilarna var M1, en mittmotorbil utvecklad i samarbete med Lamborghini som togs fram för att användas som tävlingsbil, men som även byggdes i ett begränsat antal för vägbruk. Detta var ett krav för att få vara med och tävla med standardbilar. Allt för att en tillverkare inte skulle kunna dyka upp med en skräddarsydd prototyp med en vanlig kaross från produktionsbandet och kalla den för standardbil.

Under 80-talet kom äntligen Touringmodellerna av 5- och 3-serien. Sedan dess har vi kunnat glädja oss åt välbyggda bilar med gott om utrymme och mängder av prestanda. Alltid med föraren i fokus och, fram till för några år sedan, alltid bakhjulsdrivet.

bmw4

BMW har fabriker runt om i världen och producerar över e miljon bilar årligen. Som tillverkare har BMW positionerat sig i det övre segmentet ihop med märken som Mercedes-Benz, Jaguar och på senare år även Audi.

På sportcombi.se fokuserar vi på två modeller. 5- och 3-serie Touring. I det exklusiva fallet som det finns en M-variant skriver vi givetvis om den. Annars har vi valt att skriva om den motorstarkaste versionen som tillverkats av respektive modell.
bmw5

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto: BMW AG


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se