sportcombi.se | Cadillac


cadillac-banner

En något udda fågel bland det i övrigt ganska så eurodominerade segmentet är den amerikanska biltillverkaren Cadillac.
Cadillac har tillverkat combibilar i över femtio år. Men särskilt sportiga blev dom inte förrän på den här sidan om Matrixfilmerna.

Företaget grundades 1903 men som sedan 1909 är en del av General Motors. Den första Cadillacen producerades i samarbete med Henry Ford innan han hade hunnit starta sitt eget företag. Den första Cadillacen påminner därför väldigt mycket om den första Forden som skulle rulla av bandet senare samma år.

Cadillac skulle sedan komma att bli en mycket inflytelserik aktör på den amerikanska bilmarknaden. Innovationer som elektrisk startmotor, laminerad vindruta och synkroniserade manuella växellådor är exempel på sådant som vi har Cadillac att tacka för. Någon annan hade säkert knäckt dom nötterna tids nog. Men nu behövdes inte det, för Cadillac gjorde det…

Redan under mellankrigstiden satsade Cadillac på att slå sig in i lyxbilssegmentet och det lyckades man med tämligen väl. Bilarna växte mer och mer och motorerna likaså. När det var som härligast kunde man få såväl V12 som V16 i sin Cadillac om man hade gott om pengar. Och var vit, kanske ska tilläggas.
Under flera år kritiserades Cadillac för att diskriminera den afroamerikanska befolkningen och den kritiken tillsammans med sviktande försäljning gjorde att Cadillac blev mer och mer en belastning för GM som övervägde att lägga ner Cadillac redan 1932.
Ny marknadsföring och en mindre rasistisk inställning i stort gjorde att Cadillac repade sig och strax innan det var dags att ställa om till tillverkning av krigsmateriel så gick det riktigt bra för Cadillac igen. 1941 sket det sig som bekant på Hawaii och USA skulle sedan fokusera merparten av 40-talet på annat än bilar.

Efter kriget var Cadillac återigen redo att börja tillverka lyxkryssare för dom långa raka amerikanska motorvägarna. Det tog dock ett par år innan man hade kommit ifatt och kunde presentera något annat än uppiffade bilar från före kriget.
När dom nya modellerna väl kom fortsatte dom emellertid att sätta trender och skapa nya branschstandarder. Ni kommer kanske ihåg att bilar hade fenor på bakskärmarna förr? Cadillacs fel.

Fenorna präglade 50- och 60-talet och det var först framåt slutet av 60-talet som det började lugna ner sig. I samband med det gick Cadillac och alla andra biltillverkare mot sin största gemensamma kris. Opec-krisen. Att fortsätta pumpa ut personbilar lika stora och tunga som pansarvagnar kändes mer och mer absurt. Bilarna krympte markant på 70-talet än värre blev det när drivningen hamnade fram på vissa modeller och den bäst säljande färgen var ”Premium Beige” (det sista hittade jag på själv).
Miljökraven blev strängare vilket tvingade fram mindre motorer vilket i sin tur tvingade fram mindre bilar. Cadillacs segment var förstört.

70- och 80-talet var den mörkaste perioden för Cadillac. Det var nu länge sedan någon sneglade över axeln på Cadillac för att se vad dom hade för nyheter på gång och deras kunder var inte så intresserade av några nymodigheter. Cadillac hade blivit en pensionärsbil. Gubbigheten satt så djupt inpräntat i varumärket efter ett par årtiondens stagnation att det krävdes stora resurser och ett ordentligt omtag för att förändra bilden av Cadillac som det mossigaste sedan man uppfann mossa.

Lyftet kom i samband med lanseringen av Cadillac CTS 2003. Det var tydligt att den nya generationens Cadillac inte var riktade till den äldre delen av befolkningen. Vassa, hårda vinklar och en allmänt aggressiv uppsyn var tänkt att locka en yngre publik. Detta gjorde man tydligt genom att se till att placera minst en CTS i varenda actionfilm som spelades in under ett par år.

2006 gjordes ett försök att lansera Cadillac på bred front i Sverige och resten av Europa och tillverkningen av Cadillac BLS påbörjades i SAAB-fabriken i Trollhättan. BLS var en omsminkad SAAB 9-3 som ritats av SAAB-designers, så det föll sig naturligt att bygga den där.
Året efter premiären lanserades sportcombiversionen, den första för Cadillac, men försäljningen gick knackigt för båda modellerna i hela Europa och produktionen lades ner 2009.

Cadillac CTS presenterades i sportcombiutförande 2008 och den trimmade versionen CTS-V Wagon kom 2011 med 556hp och fällbart baksäte.
Cadillac är tillbaka. Inte som gubbkryssare och inte med en massa onödig krom och lyx. Nej, Cadillac är tillbaka med riktigt spännande motorer och har ju dessutom numera den goda smaken att kasta ner en sådan i en sportcombi någon gång ibland.

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto:


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se