sportcombi.se | Dodge


dodge-banner

Bröderna John Francis och Horace Elgin Dodge grundade företaget som bar deras namn år 1900. Från början inriktade Dodge Brothers Company i Auburn Hills, Michigan sin verksamhet på att tillverka delar till den växande bilindustrin i Detroit och dess omnejd. Dodge skulle sedermera omstruktureras och kom att omvandlas till biltillverkare 1914. Första modellen hette Dodge Model 30 och lanserades som ett lite lyxigare alternativ till T-Forden. Tillverkningen skedde i egen regi i den så kallade Dodge Main factory i Hamtrack, Michigan fram till 1925 då företaget såldes efter båda brödernas bortgång.


Dodge Main plant circa 1930Dodge Brothers plant in Hamtramck, Michigan1930s - Dodge’s assembly plant in San Leandro, California.1943 Dodge Chicago Military PlantWarren Truck plantDodge Main plant circa 1950


Efter brödernas frånfälle, den ena i lunginflammation och den andra av sorg sägs det (skrumplever är en annan teori som kanske är mer trolig), tappade Dodge i popularitet. Från att ha rankats som #2 i USA tappade dom mark och hamnade på bara några år på sjunde plats. Företaget behövde ny styrning. Den första nya ägaren blev investmentbolaget Dillon, Read & Co som köpte Dodge av brödernas änkor och i sin tur sålde det vidare till Chrysler 1928. I Chryslers ägo har Dodge sedan förblivit.

Med allt från bussar och lastbilar till pickups och råa muskelbilar i sortimentet har Dodge under åren kommit att bli en självklar del av den amerikanska bilfloran (faunan?) och har, precis som dom flesta andra tillverkarna som lyckats överleva, ett troget följe av entusiaster som lever efter parollen Mopar or no car. Mopar är en förkortning och sammanslagning av orden Motor och Parts och är namnet på Chryslers reservdels- och kundsupportavdelning. Mopar har omfattat märkena Chrysler, Dodge, Plymouth, JEEP, Imperial och DeSoto. Sedan Fiat tog över Chrysler 2011 ingår även Fiat och Alfa Romeo under Mopar-paraplyet. Tror dock inte att dom omfattas av parollen…

Under 60- och 70-talet var Dodge mest kända för sina muskelbilar med Charger 426 HEMI och Challenger R/T i spetsen. Långa, breda, tunga och med massor av cylindervolym. Ofta lackade i grälla färger och med mängder av raceinspirerad extrautrustning som givetvis även gick att montera på sin motorsvagare Dodge. Under 70-talet kom dessvärre verkligheten ikapp och efter ett par decennier av tävlande om vem som kunde bygga den största motorn och göra av med mest soppa så tvingades alla amerikanska biltillverkare att tänka om. Det var synd, för Dodge var en fantastisk motorproducent under muskelbilseran och utvecklade många klassiska motorer som dom sedan vägrat sluta tillverka.


1961 Dodge Lancer Station Wagon1966 Dodge Charger1968 Dodge Charger1969 Dodge Charger Daytona1970 Dodge Challenger T/A1970 Dodge Super Bee


Omtänket som tvingades fram av bland annat Opec-krisen blev ganska så trist och jag har svårt att tänka mig att någon som inte är väldigt märkesentusiastisk när det gäller Dodge kan nämna en enda personbil som Dodge tillverkade under 80-talet. Det hela blev som det blev efter några tuffa år och ett lån från den amerikanska staten. Med lånade pengar från pappa kändes det antagligen lite fel att fortsätta tillverka muskelbilar…

80- och början av 90-talet bjöd därför på en rad tämligen tråkiga bilar som dom hade den goda smaken att inte exportera till Sverige. Det tackar vi för. Ett av få ljus på den ganska så mörka horisonten var trotjänarna i Dodge Ram-serien som lanserades 1981. Pickups, transportfordon och minibussar med eller utan den klassiska HEMI-motorn.
I princip så amerikanskt något kan bli utan att ha ost på. 1994 fick Ram-serien en rejäl uppdatering och designen på den nya Pickupen betraktades som en riktig fullträff. Linjerna påminde mer om hur pickups och lastbilar såg ut förr och bidrog till att retrotrenden drog igång i slutet av 90-talet och början av 00-talet. Skåpmat värmdes upp igen och fick gå ett varv till i salongerna. Du minns väl New Beetle, PT-cruiser, Fiat 500, Nissan 350Z och alla andra kompisar från förr?


1946 Dodge Power Wagon Wrecker1964 Dodge A100 Van1977 Dodge Power Wagon Adventurer Club Cab1984 Dodge Caravan1994 Dodge Ram 1500 4x22014 Ram 1500


Ett annat ljus på horisonten var Dodge Viper. Även den lanserades i början av 90-talet. Den fick aggresiva linjer, orimligt stor motor och en egen TV-serie. En kul men rent livsfarlig idé skulle det visa sig och Dodge Viper var precis som dom flesta andra amerikanska bilar mest lämpad för att köras rakt fram.
Sedan lanseringen 1992 har den tillverkats i flera utföranden och med åren blivit något tamare i prestandan och ett uns stramare i designen. Det är dock fortfarande långt ifrån en annonym rackare. eller långsam för den delen...


1992 Dodge Viper1996 Dodge Viper GTS Coupe Indy pacecar1997 Dodge Viper GTS Coupe1998 Dodge Viper GTS2010 Dodge Viper Snakeskin2010 Dodge Viper Coupe ACR Voodoo Edition


1998 gick Chrysler Corporation samman med Daimler-Benz AG och skapade DaimlerChrysler. Benz fick inte vara med. I samband med detta lades varumärket Plymouth ned och Dodge placerades någonstans i närheten av botten i hierarkin hos Chrysler. Men det var inte bara piss skit och vinäger. Dodge fick nämligen förutom lågprisstämpeln även axla rollen som prestandamärke inom Chryslerdelen av DaimlerChrysler. Billigast och snabbast. Bra där! Oklart varför det dröjde ända fram till 2005 innan den första sportcombin lanserades i form av Dodge Magnum SRT8, men när den väl kom så gjorde den det med besked. Det är inte varje dag en tillverkare släpper en sportcombi stor som en Audi A8 och viker ner en V8 på 425hk i den. Det visade sig dessvärre att marknaden inte var så sugna på karosstypen längre. Under 60- och 70-talet hade Wagons, som dom kallas, dominerat villaförorterna. Men med åren har stadsjeeparna tagit över och Magnumen hamnade således i ett segment som ingen längre var intresserad av. Försök att lansera Magnumen som Chrysler 300c Touring utanför USA bar väldigt lite frukt och hela konceptet lades ner 2008 efter bara tre år i produktion. Sedan dess har ingen annan amerikansk tillverkare försökt sig på att sälja en full size wagon.

Daimler-Benz drog sig ur precis innan finanskrisen drog igång ordentligt och den 1 maj 2009 ansökte Chrysler om konkurs.
Den 10:e juni beviljades Chrysler ett lån på över 6 miljarder dollar och bildade Chrysler Group LLC, delägt av amerikanska staten. Samtidigt inleddes ett samarbete med Fiat. Samarbetet visade sig vara lönsamt och lånet kunde betalas tillbaka redan två år senare. Amerikanska staten drog sig undan och Chrysler gick samman med Fiat för att skapa FCA. Fiat Chrysler Automobiles 2011.
Inom FCA har Dodge tilldelats en enda uppgift. Utgör prestandasektionen i FCA-familjen.
På den amerikanska marknaden är personbilsgrenen av Dodge idag positionerat mellan Alfa Romeo och Chrysler rent prismässigt och fokus ligger på modellerna Charger och Challenger.
Precis som det var under muskelbilarnas storhetstid.

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto: Fiat Chrysler Automobiles


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se