sportcombi.se | Jaguar


jaguar1

Företaget grundades 1922 som Swallow Sidecar Company (SS) och tillverkade från början, som namnet antydde, just sidovagnar till motorcyklar. Verksamheten utvidgades dock ganska omgående till att även innefatta karosstillverkning åt flera större biltillverkare. 1927 byggde SS sin första egna bil. SS1 och SS2 blev stora succéer och Swallow Sidecar Company såg ut att gå en ljus framtid till mötes. Sen kom kriget och satte en ganska distinkt käpp i hjulet.

jaguar2

Andra världskriget innebar nämligen att namnet SS inte kändes lika hett längre och företaget bytte namn till Jaguar Cars och lanserade 1948 Jaguar XK120, som blev nästa stora försäljningssuccé för företaget. Motorn hade utvecklats till den betydligt större Sedan Mk VII men motorn blev färdig före bilen och då det fanns tid över så tog Jaguar fram en sportbil att sätta den i under tiden som utvecklingen av Mk VII pågick. Motorn var en rak sexa med dubbla överliggande kamaxlar. En setup som kom att följa med Jaguar många årtionden framöver i olika utföranden.

jaguar3

Efter XK 120 kom XK 140 och sedan kom XK150. Därefter fick vi äntligen stifta bekantskapen med Jaguar E-type och framåt slutet av dess tillverkning kom V12:an, eller ”double six”, som det heter på Jaguarspråk.
Sportcombitillverkningen skulle dock dröja ett tag till. 60- 70- och 80-talet ägnades förutom åt att strejka, framförallt till att bygga stora och lyxiga sedanbilar med mängder av komfort men med en ganska så medioker prestanda. Jaguarer är tunga djur…

Precis som i princip all andra brittiska biltillverkare så ingick Jaguar i Brittish Layland, som genom att knyta till sig i princip alla dom större biltillverkarna i England garanterade att det skulle gå åt helvete för alla samtidigt. 70-talet blev extra jobbigt i Storbritannien med fler brinnande tunnor per capita än tillverkade bilar.
Det som tillverkades var dessutom så dåligt hopsatt att det mesta som lämnade t.ex. Jaguarfabriken i Coventry på den tiden hade blivit en tvättmaskin inom 10år.

jaguar4

Jaguar slet sig fri från BL 1984 och kunde återgå till att sätta ihop bilarna ordentligt och att i alla fall applicera lite rostskydd på dom värst utsatta ställena på karossen. Rost har alltid varit Jaguars värsta nemesis. Det och elen. Elen kan dock inte Jaguar klandras för helt och hållet. Det var Lucas som tillverkade elsystemet till i princip alla brittiska bilar förr och även om det inte var något större fel på elen i sig så användes väldigt billiga snabbkopplingar överallt. Dessa kopplingar skapade mängder av felkällor och märkliga glapp som kunde ta lång tid att felsöka.
Elaka tungor brukar skämta om att det finns originalkabelrök från Lucas på burk att köpa i Jaguars reservdelskatalog för den som saknar det i sin Jagga…

I egen regi fick vi se nya versioner av gamla modeller med större och starkare motorer. Kompressormatning och svärtade lister gjorde R-versionen av XJ8 till en symfoni av ondska, men det räckte inte. Det behövdes en sportcombi helt enkelt!

jaguar5

Jaguar blev en del av Ford 1999 och redan två år senare fick vi se något som få trodde någonsin skulle hända. Jaguar släppte en sportcombi. X-type slog ner ungefär som en Ford Mondeo, tyvärr…
Släktskapet var lite för illa dolt och även om X-type lockade till sig en del nya kunder till Jaguar så retade den upp minst lika många. Det var ju ingen riktig Jaguar utan en sminkad Ford Mondeo som i värsta fall levererades med en rak fyra under huven…
En billig Jagga?! Vad ska det vara bra för?!
Det var helt enkelt dömt att misslyckas.
Inte bara X-type, föresten, utan hela Fordhistorien var ett ganska sorgligt kapitel i Jaguars historia och Ford gick duktigt back på affären.

jaguar6

Jaguar såldes ihop med Land Rover till den indiska biltillverkaren Tata Motors 2008 och sedan dess har vi fått se Jaguar kravla sig tillbaka till vad det en gång var. Idag är Jaguar alltjämt fokuserat på premiumsegmentet och det är business as usuall när det gäller sportbilar och vräkiga sedaner. Fast tills alldeles nyligen även med en svinfet sportcombi i sortimentet, förstås. Jaguar XF Sportbrake, som tillverkades från 2012 till 2015 var allt som X-type inte var.

Vi hoppas givetvis att det kommer fler sportcombis från Jaguar framöver. Så länge dom bygger den själva, vill säga…
jaguar7

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto: jaguarlandrover.com


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se