sportcombi.se | Mercedes-Benz


mb-banner

Merdecedes-Benz som vi känner det idag grundades 1926 när Benz & Cie och Daimler-Motoren-Gesellschaft slogs samman för att bilda företaget Daimler-Benz för att producera och sälja personbilar under varumärket Mercedes-Benz. Historien börjar dock mycket tidigare för dom båda företagen. Redan 1886 tillverkade Carl Benz och Gottlieb Daimler varsin bil oberoende av varandra. Carl Benz var dock först in med sitt patent för sin Benz Patent-Motorwagen No. 1 och betraktas därför som bilens skapare.

Namnet Mercedes följde med från Daimler och kom från början från dottern till en Österrikisk affärsman som var återförsäljare åt Daimler-Motoren-Gesellschaft långt innan sammanstlagningen och som runt 1900 beställde 36 bilar som han ville skulle bära hans dotters namn. Mercedes-Benz som varumärke blev riktigt känt i samband med introduktionen av Mercedes 770, som bland annat han med den skojiga mustaschen använde när det var extra festligt.

Sedan sammanslagningen har alla MB:s bilar försetts med den treuddiga stjärnan som kylarmärke. Logon är tänkt att symbolisera tre av dom fyra elementen. Eld fick inte vara med…

Redan från starten producerade MB högkvalitativa bilar för fint folk. Henry Ford kunde hålla på med bilar till massorna. Stora bilar med god prestanda och hög kvalitet gjorde Mercedes-Benz tillsammans med Maybach till dom två första tyska premiummärkena och genom att förvalta sitt arv väl har dom lyckats hålla sin höga status uppe. Med undantag för några år i slutet av 90-talet och början av 00-talet har MB hamnat väldigt högt upp i kvalitetsmätningarna. Det var i samband med lanseringen av första generationens E-klass 1995 som problemen började hopa sig.

Jag hörde för länge sedan en tysk gubbe (som lät påläst, men som kanske bara var tysk i största allmänhet och lurade mig på så vis) att Mercedes-Benz någon gång i början av 90-talet hade kommit fram till att deras bilar var onödigt bra och att det gick att tjäna mer pengar om man bara drog ner på kvaliteten några snäpp. Resultatet av detta kunde man som sagt bland annat se i bilar från E-klassen byggda från -95 och fram till -02.

Bilarna rostade. På riktigt dumma ställen dessutom. Taket kunde börja rosta på mindre än ett år och samma problem fanns i såväl bagageluckor som skärmar, dörrar och under rutlister. Rost var bara ett av problemen, men flera tyska tillverkare fick problem under samma period, vilket antagligen inte var en slump.
Industrin i stort frångick dom beprövade men giftiga tvåkomponentsfärgerna och började använda vattenbaserad lack istället. Det gällde samtliga tyska biltillverkare och antagligen är det här rostproblemen härstammar. Mercedes-Benz lagade och lackade om berörda bilar på garanti men erkände aldrig att det faktiskt fanns ett problem med lacken vilket dom fick en hel del skit för under många år.

MB blev en riktigt intressant biltillverkare först 1977 när dom presenterade W123T. Året därpå kunde man för första gången beställa en combi (eller Touring, som dom kallar det) från Mercedes-Benz. Sedan dess har man kunnat kryssa i tillvalet Touring någonstans på samtliga generationers MB, vilket man har gjort om man varit lite vettig.

Mercedes-Benz tillverkar fordon inom i princip alla segment utom motorcyklar. Allt från extrema supersportbilar till terränggående fordon och bussar. Deras modellprogram är inte alltid helt enkelt att dechiffrera, så sportcombi bjuder här på den lilla guiden till Mercedes-Benz modellbeteckningar.

Fram till -94 var det ganska så enkelt att luska ut vad som var vad baserat på vad som stod på bakluckan. Ett antal siffror som talade om hur stor motorn var och bokstäver som talade om vilken karosstyp det gällde och vilket drivmedel som användes. Min gamla 300TE hade således en 3-liters bensinmotor och var av Touringmodell. Enkelt.
300 = 300/100 ger cylindervolymen 3,0l
T = Touring
E = Bensin

Grannen som var rik hade en 500SEC. Alltså en 5-liters bensinare i jättestort coupeutförande.
500 = 500/100 ger cylindervolymen 5,0l
S = Sonderklass eller Specialklass. Användes till dom lyxiga bilarna
E = Bensin
C = Coupe eller cabriolet

Efter -94 började det dock bli lite rörigare. Istället för att tala om hur stor motorn var så ändrades siffrorna till att ge en fingervisning om hur många hästkrafter som producerades. Bokstäverna bytte också betydelse. Modellerna delades upp i olika klasser (C-klass, E-klass osv) och modellbeteckningen hamnade framför kraftangivelsen. E betydde nu E-klass och inte bensinmotor och min 300TE hade således hetat E190T med det nya systemet.
E = E-klass
190 = Antal hästkrafter
T = Touring

Sedan dess har dom snurrat till det ytterligare i samband med att fler och fler modeller har presenterats. Dessa modeller har dock varit helt fantastiska och vad dom har hetat har liksom inte spelat så stor roll. Det bästa som kan stå på bakluckan är AMG. Då vet man att det går fort. Mer än så behöver man väl egentligen inte veta?

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto:


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se