sportcombi.se | SAAB


saab-banner

Året var 1947 och bara några kilometer från där den här texten skrivs, på SAAB i Linköping, hade tillgång och efterfrågan när det gällde stridsflygplan börjat svikta en aning efter andra världskriget. Något var tvunget att ske och beslut fattades om att SAAB skulle utveckla och bygga en personbil. Resultatet visades upp i personalmatsalen på SAAB i Linköping 1947 och två år senare kunde man beställa en SAAB 92 från SAAB-fabriken i Trollhättan.

Det man hade lärt sig från flyget drog man nytta av när det kom till att utveckla bilar. Framförallt gällde det aerodynamik, men att vara sprunget ur en flygplanstillverkare innebar att SAAB attackerade problem på ett lite annorlunda sätt jämfört med konkurrenterna. Så såg det ut från dag ett och ända fram till dom allra sista flämtande andetagen. SAAB gick sin egen väg och lyckades på något sätt klänga sig kvar år efter år trots att det egentligen aldrig riktigt bar sig.

92:an var ett under av innovation när den kom. Dom strömlinjeformade linjerna, framhjulsdriften och den lilla tvärställda tvåtaktsmotorn gjorde SAAB 92 till en udda fågel. Tvåtaktsmotorer kräver lite mer av föraren än en fyrtaktare och den som inte fattade principen med frihjul brände en del bromsar i nedförsbackarna… Motortypen hängde dock med ända fram till -68, då SAAB 99 presenterades med radfyra från Triumph. Men inte ens när SAAB köpte in något från en annan tillverkare gjorde dom som man kanske skulle ha gissat. Motorn monterades nämligen bakochfram. Såklart. Växellådan hängde alltså på framsidan av motorn. Ett upplägg som inte använts i någon större utsträckning av bilindustrin i stort.

När 99:an kom etablerades en hel del av det som vi sedermera skulle komma att identifiera som typiskt SAAB-igt. Startnyckeln mellan sätena blev den främsta av dom, men även själva karossformen från 99:an kom att prägla SAAB under flera årtionden.

70-talet förde egentligen bara skit med sig. Oljekriser och allmänt dålig stämning påverkade hela världen och bilindustrin var inte immun. Det enda ljuset i tunneln var turbons ankomst. Med små medel kunde SAAB med hjälp av turbo bokstavligt talat blåsa mer liv i 99:an och förlänga dess livscykel en bra bit in på 80-talet och lanseringen av SAAB 900 turbo innebar att SAAB kunde notera några riktigt lönsamma år i slutet av 70-talet och början av 80-talet.

80-talet blev i övrigt mer av samma recept som tidigare. Men trots framgångarna med turbomotorerna räckte inte tillgångarna för att utveckla nästa generations SAAB:ar. Man tog hjälp av Lancia för att få igång försäljningen och under en period salufördes Lancia Delta i dom nordiska länderna under namnet SAAB-Lancia 600. Dessa bilar specialutrustades med allt som kunde tänkas behövas för att klara det bistra klimatet. Utom rostskydd, såklart. Av den enkla anledningen finns det inte så många kvar av dessa rariteter. Totalt såldes 6419st SAAB-Lancia 600 i Sverige, Norge och Danmark.

Samarbetet med Lancia ledde dock fram till en något mer beständig modell. Det var tillsammans med Lancia, Fiat och Alfa Romeo som SAAB 9000 togs fram 1984. Utöver 9000 göts även Fiat Croma och Lancia Thema i nästan samma form medan Alfa Romeo 164 bara delade chassi med dom övriga tre. Lanseringen av 9000 innebar ett nytt segment och ett välkommet uppsving för det annars ekonomiskt ganska vingliga företaget. Resten av 80-talets resultat påminner mer om ett EKG än ett framgångsrikt företag, tyvärr.

Efter stora framgångar med SAAB 900 cabriolet på den nordamerikanska marknaden nådde SAAB en årsproduktion på 134000 bilar 1987. Äntligen lite medgång! För att möta den ökade efterfrågan på bilar byggdes SAAB-fabriken i Malmö. Samma år som den togs i bruk redovisade SAAB en förlust på nästan 2 miljarder. Malmöfabriken lades ner två år efter invigningen.

Det var i kölvattnet efter dessa turbulenta år som huvudägarna till SAAB, Investor, beslutade att SAAB:s personbilstillverkning delvis skulle säljas ut. General Motors blev den nya delägaren. I den nya regin utvecklades SAAB genom att en hel del teknik delades med GM-ägda Opel. Det visade sig emellertid, precis som vanligt när det gällde SAAB, att bilarna inte delade fullt så mycket som det var tänkt. SAAB hittade alltid ett sätt att modifiera och ändra så pass mycket att vinsten i att dela komponenter i viss mån gick förlorad.

1999 kom 9-5 combi som en skänk från ovan och 2005 kammade sig GM och beslutade att även göra sportcombi av 9-3:an. Med den välbeprövade turbotekniken under huven och med en cockpit som reklamen hävdade hade inspirerats av SAAB:s erfarenhet som flygplanstillverkare, överlevede båda modellerna väldigt länge utan större uppgraderingar… I Sverige sålde båda modellerna bra och lät sig gärna trimmas vilket innebar att det finns en hängiven fanbase till dess bilar.

Att bygga dom här bilarna var dock ingen bra affär. Inte på något sätt. På åtta år av ägande hade SAAB kostat GM i runda slängar 32 miljarder kr motsvarande 35000kr per såld bil… GM sålde vidare det sjunkande skeppet till Spyker, som brände det sista som fanns kvar innan askan såldes vidare av konkursförvaltaren till det nybildade NEVS. National Electric Vehicle Sweden meddelade den 21:e juni 2016 att SAAB som varumärke inte längre kommer användas.

En svensk institution har gått i graven. Det blir inga fler SAAB:ar.
Det är tråkigt att dom inte finns kvar.

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto:


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se