sportcombi.se | Škodas


skoda1

Sju mil norr om Prag ligger staden Mladá Boleslav (som säkert uttalas ungefär som det stavas…). Det var där som Václav Klement och Václav Laurin började tillverka cyklar under namnet Slavia i slutet av 1800-talet. 1895 för att vara exakt. Året efter lanserades deras första cykelmodell och 1899 lanserades deras första motorcykel.

Personbilstillverkningen startade 1905 och bara sju år senare hade företaget vuxit till att bli den största biltillverkaren i dåvarande Österrike-Ungern. Cyklarna såldes fortfarande under namnet Slavia medan dom motoriserade fordonen såldes under varumärket Laurin & Klement. Antar att Václav & Václav inte låg lika bra i munnen.

skoda2

Under första världskriget tvingades företaget lägga ner verksamheten, men återupptog den igen 1919 och tillverkade då bilar på licens åt det franska Hispano-Suiza. 1924 blev företaget uppköpt av Škodovy závody, som tidigare tillverkat bland annat vapen i stor skala. I samband med övertagandet bytte företaget namn till Škoda.

Efter andra världskriget förstatligades hela östblocket och Škoda knoppades av från resten av Škodovy závody, som även det finns kvar idag och numera bl.a tillverkar trådbussar. Škoda Auto drevs sedan i statlig regi fram till 1994 då Volkswagen köpte företaget från den tjeckiska staten.

skoda3

I statlig ägo fortsatte Škoda Auto att utvecklas till ett av östblockets mest inoviativa och framgångsrika biltillverkare med status som folkbil i Tjeckoslovakien. Mängder av modeller tillverkades och Škoda var även ganska snabba på bana på den tiden med satsningar inom bl.a. rally. Man höll dock fast vid sin originalidé med svansmotor och bakhjulsdrift, någonting som inte kändes lika fräscht på 80-talet som det gjorde på 60-talet, vilket innebar att även om små förändringar skedde från åt till år var det fortfarande en konstruktion från 60-talet som blev slutresultatet.

skoda4

1987 kom den första stora förändringen inom Škoda Autos modellprogram. Efter skrotade försök på sjuttiotalet kom den första framhjulsdrivna Škodan med motorn fram. Škoda Favorit. Favoriten sålde bra. Inte bara i östblocket utan även en bit in i väst. Tillverkningen av Škoda Favorit fortsatte fram till 1994.

Vid det laget hade muren fallit och David Hasselhoff hade framfört sin hitsingel freedom vid branderburger tor i blinkande skinpaj för länge sedan och det bästa av östblocket började så smått absorberas och accepteras av väst. Bland dessa guldkorn fanns Škoda Auto. Den tjeckiska staten valde att privatisera stora delar av landets företag och tog in Volkswagen som partner i Škoda. Tillverkningen sker idag på flera platser runt om i Tjeckien, men även i Slovakien, Sarajevo, Kina och Indien. Huvudkontoret ligger fortfarande kvar i Mladá Boleslav.

skoda5

Som en del av VW-familjen kom Škoda Auto att växa ordentligt under 90-talet. Den gamla Favorit vidareutvecklades och blev sedermera Škoda Felicia. En av 90-talet absoluta storsäljare i småbilssegmentet. Det var i det lägre prissegmentet som Škoda hörde hemma i Volkswagens familjeträd. Och i det segmentet sparkade Škoda Auto en hel del röv på 90-talet och gör så fortfarande.

Genom att tidigt efter VW-intåget få rykte om sig bland vanligt folk att vara som en golf fast billigare, blev Škodas bilar snabbt populära i Sverige efter att ha varit ganska så bespottade under sin tid i statlig ägo. En av deras bilar, Škoda 120, välte i knappt styrfart i Trafikmagasinets undanmanöverprov i slutet av 70-talet, vilket inte var guld för ryktet... Vi som ville åka fort med packning fick dock vänta till 2001 innan vi fick något från Škoda att bita i. Octavia 1,8T RS slog ner som en bil i bilhallarna.

skoda6

Sedan dess har vi fått se märket förvaltas väl av Volkswagen som har haft den goda smaken att fortsätta låta bilar med Škodas (påstått indianinpirerade) logo ovanför grillen säljas till ett bra pris i förhållande till vad man får i form av kvalietet, prestanda, utrustning och design. Det är svårt att se varför en Škoda inte är dyrare. Men vi klagar absolut inte!

Att dom inte var svindyra när dom var nya innebär att dom såldes i mängder och att det således finns mängder att köpa begagnat till riktitgt vettiga priser. Det finns en Škoda Octavia RS för varje plånbok. Om man har två plånböcker är det alltså läge att köpa två...

skoda7

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto: Škoda Auto


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se