sportcombi.se | Subaru


subaru1

Subaru är egentligen bara ett varumärke. Företaget bakom är den japanska industrijätten FHI, Fuji Heavy Industries Ltd. Biltillverkningsgrenen av företaget grundades 1953 och huvudkontoret ligger i Tokyo. Precis som många andra japanska biltillverkare har Subaru fått rykte om sig att tillverka bilar av hög kvalitet. Användandet av boxermotorer och fyrhjulsdrift i nästan alla sina modeller har gjort att Subaru har stuckit ut från mängden och banat vägen för stora framgångar både i bilhallarna och på rallybanorna.

subaru2

Precis som Tyskland efter kriget förbjöds Japan att tillverka krigsmateriel. Av den anledningen började den gamla japanska flygplanstillverkaren Nakajima Aircraft tillverka mopeder i mitten av 40-talet. Företaget döptes om till Fuji Sangoi och på grund av något bokföringstekniskt delades detta företag sedan upp i flera separata enheter. Några av dessa enheter investerade sedan gemensamt i det nybildade Fuji Heavy Industries Ltd. som 1958 skulle komma att bygga en bil med namnet Subaru 360. Nyckelpigan, som den kallades blev Japans motsvarighet till VW Beetle och kom att produceras fram till 1970.

subaru3

1974 kom den första fyrhjulsdrivna Subarun. Leone. Den blev till efter att ett elbolag hade vänt sig till en Subaruåterförsäljare och frågat efter en fyrhjulsdriven bil som inte var lika spartansk som dom amerikanska Jeeparna var på den tiden. Även Leone kom att bli en långkörare och originalversionen tillverkades fram till 1989 då den ersattes av Subaru Legacy.

subaru4

På 90-talet blev Subaru ett hushållsnamn på riktigt i Sverige tack vare lanseringen av Subaru Impreza och dess framfart i rallyskogarna. Det är svårt att tänka på 90-talet och motorsport utan att dom blå bilarna med guldfärgade fälgar och tre femmor på dörren flimrar förbi någonstans i periferin. Jag är osäker på om det gamla amerikanska bilförsäljarordspråket ”win on Sunday, sell on Monday” gäller även i resten av världen, men rallyframgångarna bidrog onekligen till att göra Subaru mer synligt och sånt skadar ju inte. Rallysagan tog slut för Subaru 2008 med anledning av finanskrisen.

subaru5

Genom åren har Subaru samarbetat med andra biltillverkare. En av dom mindre lyckade var samarbetet med SAAB. Detta skedde under en period då GM hade sina fingrar i såväl SAAB:s som Subarus syltburkar och gjorde till synes allt för att kladda ner båda varumärkena. SAAB 9-2X, som grundades på Subaru Impreza och som var ett hån mot såväl SAAB som mot Subaru. Planer fanns på att även bygga en SAABaru av en Subaru Tribeca. Detta projekt lades dock ner tämligen omgående när GM sålde sitt innehav i Subaru.

Mer lyckat blev samarbete med den nuvarande delägaren Toyota, som tillsammans med Subaru utvecklade Subaru BRZ och Toyota GT86 (plus Scion FR-S för den nordamerikanska marknaden). En tvåsitsig sportbil som enligt dom som kört någon av modellerna är bland det roligaste som byggts sedan farmor åkte skridskor.

På sportcombifronten var det med Imprezan som prestanda och funktionalitet kombinerades för förta gången i en Subaru. Efter flera år av framgångar i WRC byggdes en gatvariant av rallybilen även som sportcombi. En av dom mindre i klassen, förvisso, men en sportcombi likväl. Med fyrhjulsdrift, tvåliters boxermotor med turbo och lite lagom breddade skärmar kommer man riktigt långt och Subaru Impreza WRX kom att etablera Subaru som ett givet alternativ för den som ville åka fort. Ett positionskrig mot Mitsubishi innebar att varje ny modell blev snabbare och bättre än man hade vågat hoppas och allt var frid och fröjd fram tills dom först slutade tillverka sportcombiversionen och sen göra om Imprezan till en halvcombi istället. Vid det laget var Subaru ute ur rallyleken och kampen om den snabbaste rallybilen för gatan var över. Håller tummarna för att det någon gång i framtiden återigen blir läge för en turboladdad rallysportcombi från Subaru.

subaru6

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto: FUJI HEAVY INDUSTRIES Ltd.


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se