sportcombi.se | Volvo


volvo1

Hisingens pärla. Sveriges stolthet. Sedan 1926 har Volvo varit en självklar del av det svenska närings- och vardagslivet. Fram till mitten av 90-talet var Volvo synonymt med säkert, vilket råkar vara synonymt med tråkigt vilket råkar vara motsatsen till kul. Det där är egentligen inte riktigt sant. Volvo tillverkade en del kul modeller under 50- och 60-talet. Sen tog PG över och allt blev tämligen tråkigt under ett par decennier.

Utöver bilar har Volvo under åren engagerat sig i allt från segling och golf till spekulationer i företag inom framställning av råvaror till läkemedelsbranschen och utlåning av pengar. Tron på den egna produktens framtidsutsikter har dessvärre inte alltid varit dom bästa inom Volvos ledning. Någonting som inte verkar vara ett problem idag, men som den som vuxit upp på 80-talet fortfarande har lite svårt att tvätta bort.

Men vi börjar från början.
Volvo startade som ett dotterbolag till SKF (Svenska kullagerfabriken) i Hofors och hade från början som syfte att användas för att marknadsföra och sälja kullager till den amerikanska bilindustrin. Därav namnet som fritt översatt betyder ”jag rullar” på latin. Bolaget registrerades redan 1915 men låg vilande fram till SKF:s ledning lät sig övertalas att dra igång företaget för att börja tillverka Volvo ÖV 4 (Öppen Vagn 4 cylindrar). Den har i folkmun fått smeknamnet Jakob på grund av att en förserie om 10 bilar producerades den 25:e juli 1926. Samma dag som Jakob har namnsdag.

volvo2

Produktionen av ÖV 4 drog igång på riktigt på Hisingen året efter och den första Volvon rullade av bandet 14 april 1927. Volvo räknar det som sin födelsedag, så vi får väl rätta oss efter det.

Efter kriget, 1947, kom PV 444 och efter den kom PV 544, som tillverkades fram till 1965. Amazonen kom 1956 och i och med den kom även Volvos första herrgårdsvagn värd namnet. Bekväm, kvick och praktisk. Och populär, ej att förglömma! Helgonet hjälpte till att göra Volvos sportbil P1800 till en kultbil, men markerade samtidigt början på slutet på Volvo som, iallafall, lite roliga för en bra stund framöver. Med Amazon 123 GT och P1800 och P1800ES i lineupen stod sig Volvo ganska väl mot konkurrensen när det gällde bilar som gjorde mer än bara tog en från A till B.

volvo4

Amazonen tillverkades fram till 1970, Vid det laget hade Volvo vuxit till ett med svenska mått mätt stort företag och var nu på väg in i sina tråkigaste och mest turbulenta årtionden. Företaget börsnoterades, PG Gyllenhammar tog över rodret och designchefen blev fråntagen allt utom sin linjal och sin gubbkeps.

Resultatet blev det vi kom att kalla för ”sossecontainers”. Alltså Volvo 240 och sedermera 740 och dess herrgårdsvagnsbröder. Under denna period var egentligen dom enda ljusen i tunneln att Volvo började använda sig av turbo i sina bilar och att dom lät Italienska Bertone bygga en speciell coupéversion av både 242 (262 C, som bara tillverkades för den amerikanska marknaden, men ändå) och 760 (780) i begränsad upplaga, som även om dom kanske inte hamnar överst i Bertones portfolio ändå innebar en frisk bris i den annars ganska stillastående luften som omgav Volvo och dess image under dom beiga åren.

volvo5

Volvo växte ytterligare genom en del ganska rimliga uppköp och expanderade till fler och fler marknader med sina säkra och tråkiga bilar. Alla investeringar var dock inte så givande. Den till synes urskillningslösa diversifieringen som Volvo genomgick under ledning av PG Gyllenhammar kom till slut tillbaka och bet honom i arslet och han avgick som ordförande 1993 och sålde hela sitt aktieinnehav i Volvo. Åren som följde ägnades åt att återigen renodla verksamheten och sälja av sitt innehav inom läsk, läkemedel och allt annat som Volvo ägnade sig åt under 70- och 80-talet.

Framåt mitten av 90-talet hade man äntligen börjat få lite ordning på torpet och fokus låg återigen på biltillverkning. Det innebar att vi för första gången sedan 60-talet fick se några lite roligare Volvomodeller igen. Försöken med 440,460 och 480 föll tämligen platt.
850T-5R, 850R och första generationens V70 R gav en ny bild av Volvo. En bild som dom sedan har lyckats förvalta tämligen väl under åren. Alltid med fokus på säkerhet och funktionalitet, men med ett (milt och ganska tamt) vilddjur under huven för den som önskar.

1999 såldes Volvos personbilstillverkning till Amerikanska Ford Motor Co. och det svenskaste av allt som någonsin varit svenskt var förlorat. Under Fords ägande kritades en ny strategi fram och Volvo började tillverka bilar inom premiumsegmentet. Under Fordparaplyet hamnade Volvo tillsammans med Jaguar, Land Rover och Aston Martin. Det innebar att bilarna blev lyxigare och större på alla ledder.

XC90 lanserades 2002 och bidrog till att göra 2004 till det bästa dittills i företagets historia. Även modeller som C70 har bidragit till att bilden av Volvo har ändrats till det bättre efter containeråren. Formspråket har utvecklats till det bättre och allt ifrån materialval till teknologi har gjort att en Volvo faktiskt känns ganska lyxig numera.

Ford gick som bekant inte så bra under 00-talet och 2009 beslutades att Volvo (och i princip alla andra märken i Fords portfölj) skulle avyttras. Den nya ägaren blev kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, som har ägt Volvos personbilstillverkning sedan 2010. Volvo går numera som tåget och tillverkningen når nya rekord varje år.

På begagnatfronten innebär det att det finns en motorstark volvocombi för i princip varje plånbok. Det handlar om prioriteringar. T-Gul och en sommarstuga på ett ganska oattraktivt ställe eller en nästan ny V70 T6 och en festpåse chips… Valet är ditt. Det kommer gå åt ungefär lika mycket pengar.
volvo3

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto: volvocars.com


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se