sportcombi.se | Volkswagen


vw-banner

Det som stod på broschyren var helt fantastiskt. Varje hygglig tysk skulle få en egen bil!
Inte nu, förstås. Men om en stund kommer den om du bara sparar och köper stämplar i ditt KDF-block varje månad.
För ett sådant har du väl? Annars blir det ju ingen KDF-Wagen för dig så fattig som du är…
Och vad vore livet utan en KDF-Wagen? Inte ett liv som gemene tysk ville leva iallafall!

KDF-Wagen (Kraft Durch Freude, kraft genom glädje) hade utvecklats av Ferdinand Porsche på uppdrag av en osoft snubbe i välputsade stövlar och var på pappret ett mycket sympatiskt projekt. Det hela berodde dock på vilket papper man tittade på. För 900 Reichsmark kunde man köpa en KDF-Wagen. Så mycket pengar hade inte vanligt folk i Tyskland på den tiden och det nybildade Volkswagen erbjöd därför i statlig regi ett mycket förmånligt sparsystem där man i slutänden fick en bil samtidigt som man hjälpte sitt land på traven.

Problemet var bara att det antagligen inte var tänkt att fungera ens från början. Pengarna användes till att upprusta inför stundande världskrig och fabrikerna som byggts för att producera KDF-Wagen åt folket användes till att producera militära versioner av den folkliga bilen istället för att bygga den faktiska folkvagnen.

Som mest var det 336638 tyska hushåll som varje månad betalade in några av sina surt förvärvade Reichsmark i tron om att få en bil för pengarna.

Efter kriget tog dom allierade upp produktionen av folkvagnen i fabriken i Wolfsburg (som uppförts 1938) under namnet Wolfsburg Motor Works. Dom valde även att slopa det ursprungliga namnet på själva bilen. Beetle lät kanske lite mindre hotfullt än KDF-Wagen för den nya brittiska VD:n…

På 70-talet drogs Volkswagen inför rätta av tyskar som kände sig blåsta. Men då Volkswagen inte hade fått ta del av KDF-pengarna kunde dom inte hållas ansvariga för återbetalningen och han som kunde ställas till svars hade som bekant vikit in hovarna på eget bevåg långt innan någon fick chansen att knacka på för att ställa några kompletterande frågor om den där bilen som det snackades så mycket gott om men som aldrig dök upp trots att folk hade betalat för den. Volkswagen gick dock med på att ge alla drabbade motsvarande ungefär 3000 spänn i rabatt vid köp av en ny Volkswagen… Alltid något, men ändå inte, kan man kanske tycka. Men det här var som sagt på 70-talet och saker och ting hade inte vänts uppochner än. 3000 kr motsvarade en sjättedel av vad en ny bubbla kostade på den tiden.

Volkswagen lämnades till slut över till tyska staten, som sedermera kom att privatisera företaget 1960 under namnet Volkswagenwerk Aktiengesellschaft (AG) med tyska staten och delstaten Niedersachsen som ägare av stora aktieposter. Idag ägs företaget till största delen av Porsche Holding. Efter privatiseringen började Volkswagen dels utveckla nya bilmodeller, men även nya affärsmodeller för att växa och expandera.

En del i den nya affärsmodellen blev att köpa Auto Union, som sedermera kom att bli det vi känner som Audi idag. Förutom Audi äger Volkswagen en mängd andra biltillverkare. Listan ser ut som följer:
Audi
Bentley
Bugatti
Ducati
Lamborghini
MAN
Porsche
Scania
Seat
Škoda

Med så många varumärken inom så pass många olika segment har VW lyckats koppla fordonsindustrin i ett järngrepp. På gott och ont, såklart. Släktskapet mellan varumärkena innebär att uppgifterna delas upp för att spara pengar i utvecklingsfasen. Varje individuellt företag inom familjen får sin roll och det finns ingen anledning att frångå den rollen.

Av den anledningen blir utsvävningarna ganska så små. Om man börjar tävla internt finns risken att dom riktiga konkurrenterna lägger på för många kol och trissar upp utvecklingstakten i onödan. Vi kan därför se viss likriktning inom VW-familjens bilar. Formspråk, tekniska lösningar och fysiska komponenter används i mängder av olika bilar vilket samtidigt som det garanterar en hög kvalitet rakt över hela sortimentet, även tar bort en del av charmen och det som gör att man gillar vissa bilmärken mer än andra.

Vi håller tummarna för att VW lyckas reda ut sina nuvarande avgasbekymmer och kan återgå till att fokusera på att pumpa ut välbyggda bilar till folket. Precis som det lovades från början. Varje hygglig tysk skall ju få en egen bil.

Text: Bobo - sportcombi.se | Foto: Volkswagen AG


artiklar

tillverkare

tillverkare

Sportcombi.se är en helt självständig nätpublikation med inriktning på snabba combibilar och dess tillverkare.
Vi ägs inte av någon och bestämmer själva vad vi ska skriva om. Vi saknar helt researchbudget, så vi ber om viss förståelse för om faktafel eller rena skrivfel har råkat slinka igenom det finmaskiga nätet.
Skriv en rad till redaktionen och bifoga den korrekta infon eller skriv en kommentar under artikeln med felet så rättar vi till våra misstag så fort vi bekräftat att inte du också har fel...
minisc
Dom foton som används i artiklar och i anslutning till andra texter på sportcombi.se är hämtade från respektive tillverkares hemsida (om inte annat angivits) och följer dom riktlinjer som satts upp.
Om vi har missat något eller läst fel så tar vi självklart bort det som hamnat snett.
Återigen. Skicka ett mail så löser vi det!
minisc2
Själva sidan som sådan är skriven och ritad av oss och alla script och annat som vi inte skrivit själva används enligt rådande bestämmelser från respektive leverantör. Har vi missat något? Maila och informera!


Tipsa oss på redaktionen@sportcombi.se
Ställ dina annonsfrågor till bobo@sportcombi.se
Forumfrågor & allt driftrelaterat skickas till admin@sportcombi.se


© sportcombi.se